امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۹/۱۹- ۱۵:۲۰ - مشاهده: ۷۶۱

تروریسم نوین: بازیگران، راهبردها و تاکتیک‌ها

اشتفان گوئرتز / عسگر قهرمانپور

نویسنده کتاب اهل کشور آلمان و استادیار دانشگاه پلیس فدرال آلمان است. او مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی و دکترای خود را در رشته مطالعات امنیتی و روابط بین ­الملل اخذ کرده است. او فرد اسلام شناس نبوده و به موضوع از منظر رشته خود نگاه کرده است. البته مسایل و نکات دینی همچون جهادگرایی که از سوی نامبرده در این اثر بررسی شده است، از منظر اهل سنت تحلیل شده است.

           به اعتقاد نگارنده، تروریسم نوین، یکی از خطرناک ­ترین تهدیدهای امنیتی در سراسر جهان به شمار می­ آید. در سال ­های گذشته، تعامل، همکاری و حتی در برخی موارد ادغام تروریسم اسلام ­گرایی (جهادیسم) با جرایم سازمان یافته فراملی برای کشورهای به اصطلاح جهان اول و همچنین برای کشورهای موسوم به جهان دوم و جهان سوم، تهدیداتی جدید به بار آورده است.

           به اعتقاد نویسنده، تروریسم نوین و جهادگرایی بین ­المللی قرن 21، توامان تهدیدی نامتقارن برای دمکراسی­ های غربی به وجود آورده است. از یک سو، این تروریسم نه مرزهای ملی و نه بین ­المللی را به رسمیت می ­شناسد و از دیگر سو، مرزهای بین رفتارهای تهاجمی و دفاعی، جنگ و صلح، امنیت داخلی و سیاست خارجی و همچنین اقدامات جنایتکارانه و جرایم سیاسی را درهم نوردیده است، به طوری که تحلیل و پژوهش این کتاب نشان می­ دهد، تروریسم نوین، ابعاد محلی و بین ­المللی به خود گرفته است.

           در این راستا، کتاب بینشی را درباره آنچه در تروریسم نوین، جدید محسوب می­ شود، فراهم کرده و چهار جنبه اصلی زیر را در فصل ­های کتاب تحلیل می ­کند:

ایدئولوژی جهاد؛

زمینه­ های تعامل، همکاری و ادغام بازیگران جرایم سازمان یافته و جهادگرایی بین ­المللی در سطوح شخصی، تاکتیکی و راهبردی (برای مثال: کشت مواد مخدر، قاچاق مواد مخدر و آدم­ ربایی برای اخاذی)؛

اینترنت و ارتباطات از راه دور قرن بیست و یکم به عنوان توانایی اصلی تروریسم نوین؛

راهبردها و تاکتیک ­های سازمان ­های جهادی و تروریسم نوین؛

به عبارتی، تحلیل حاضر، تروریسم نوین را از جهت ایدئولوژی، همکاری بازیگران جنایت سازمان یافته و تروریسم و فناوری بین ­المللی و در سطح راهبردی و تاکتیکی بررسی می­ کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما