امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۱۴:۱۴ - مشاهده: ۵۴۲

Soldier in the Sand: A Personal History of the Modern Middle East

Simon Mayall

ژنرال سیمون مایال، نویسنده کتاب سرباز در شن، در طول 40 سال زندگی خود در ارتش انگلیس، شناختی نسبی نسبت به منطقه خاورمیانه پیدا کرده است. او کتاب سیاست امنیتی ترکیه را در دانشکده سنت آنتونی آکسفورد نوشته است. پایان­ نامه ارشد وی در مورد فلسفه جهاد و جنگ داخلی در اسلام است که در دانشکده کینگ ارائه و منتشر شده است. مایال مدت سه سال در نیروی مسلح عمان خدمت کرده و در روند آزادسازی کویت نیز همکاری داشته است. او معاون فرمانده ائتلاف در بغداد و مشاور ارشد دفاعی خاورمیانه و نماینده امنیتی دولت انگلیس در عراق بود. همچنین وی در ایجاد پایگاه جدید نیروی دریایی سلطنتی در بحرین فعالیت داشته است.

           نگارنده، با توجه به پیوندهای نسبتاً عمیقی که با منطقه داشته است، علاوه بر تجزیه و تحلیل تاریخ، اقوام و مذاهب و رویدادهای منطقه خاورمیانه، از تجربیات و برداشت ­های خود نیز در تالیف این کتاب بهره جسته است. خاورمیانه یک مفهوم کشسان است و بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی از این منطقه به عنوان غرب آسیا نام می­ برند. این منطقه زادگاه تمدن ­ها، امپراتوری ­ها و ادیان بوده است. از این رو، کتاب یا توجه به اهمیت منطقه، به مسایل گوناگونی می­ پردازد. در ابتدای کتاب، تعدادی نقشه آمده است که در بردارنده موضوعاتی همچون، خاورمیانه مدرن؛ تفکیک منطقه­ ای شیعه و سنی؛ گسترش اسلام تحت حاکمیت عرب­ ها ( 900-622 میلادی)؛ ظهور و فعالیت امپراتوری عثمانی ( 1520-1300)؛ وضعیت خاورمیانه پس از جنگ جهانی اول؛ انرژی در خاورمیانه و جنگ علیه داعش ( 19-2015) می­ باشد. در ادامه این اثر، بخش واژه ­نامه آمده است که در این بخش توضیح مختصری در خصوص واژه­ هایی از قبیل عباسی ­ها، عاشورا، خلیفه، دارالاسلام، دارالحرب، عید فطر، فتوا، جهاد، حج، حدیث، شیعه و سنی و دیگر موارد آمده است. بحث اصلی کتاب در 26 فصل ارائه شده است. برخی از عناوین فصل­ ها که می ­توان به آن‌ها اشاره کرد عبارت ­اند از:

الهام بخش گذشته و آینده تاریک: این فصل به برخی از مسایل صدر اسلام و دوران پیامبر اکرم (ص) و همچنین وضعیت مسلمانان اعم از شیعه و سنی در دوره پس از وفات پیامبر (ص) اشاره دارد؛

ظهور دولت اسلامی (داعش)؛

بهار عربی؛

ظهور جهادگرایی؛

نظم نوین جهانی (1979) قسمت اول؛

نظم نوین جهانی(1989) قسمت دوم؛

نفت، اسلام و ایران؛

و دیگر موارد. 


متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما