امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۱۳:۲۲ - مشاهده: ۵۱۴

ارتباطات بین المللی: بنیان‌ها و چالش ها

مسعود میرزایی

ارتباطات بین ­المللی به عنوان یک حوزه وسیع مطالعاتی با رشته ­های مختلفی نظیر روابط بین ­الملل، علوم سیاسی، مطالعات ارتباطی، روزنامه ­نگاری، ارتباطات سیاسی، روابط عمومی، سیاست خارجی، دیپلماسی و غیره همپوشانی زیادی دارد و در عین حال تمایزات آن با این رشته­ ها نیز زیاد است. ارتباطات بین ­المللی پیوندهای بسیار گسترده و عمیقی با فناوری­های ارتباطی، رسانه، خبر و اطلاع ­رسانی دارد، به نحوی که با حذف این مقولات از حوزه مطالعاتی ارتباطات بین ­المللی، عملاً ماهیت آن تغییر می‌کند. انقلاب ­های ارتباطی و اطلاعاتی در قرن بیستم به صورت بنیادین و برگشت­ ناپذیر مفهوم قدرت را روابط بین ­الملل، سیاست­ گذاری ­های دفاعی و امور خارجه تغییر داده است. امروزه در عصر جهانی شدن، ارتباطات و رسانه ­های ارتباط جمعی نقش مهمی در درک، تحلیل و مدیریت پدیده ­های بین ­المللی دارند.

        به اعتقاد نگارنده، در ایران کارهای علمی قابل توجهی در حوزه ارتباطات بین ­المللی صورت نپذیرفته ­است و این در حالی است که کشورهای پیشرفته صنعتی، امروزه برای تامین منافع خود در سطح بین ­المللی، بیش از آنکه بر روی سخت ­افزارهای نظامی سرمایه ­گذاری کنند، بر روی نرم ­افزارها و حوزه ­هایی نظیر جنگ نرم و دیپلماسی نرم و فرهنگی سرمایه ­گذاری می ­کنند. در این خصوص، کتاب در صدد پاسخ به سوالات زیر می ­باشد:

نقش ارتباطات و رسانه­ های جمعی در عرصه ارتباطات بین ­المللی، سیاست خارجی، دیپلماسی و امور بین الملل چیست؟

جایگاه و نقش رسانه­ ها در نظام جدید بین ­المللی چگونه است؟

رسانه­ ها چگونه و از چه طریق در سیاست خارجی و دیپلماسی کشورها نقش ­آفرینی می ­کنند؟

       با عنایت به سوالات مطرح شده، کتاب طی هشت فصل در تلاش است تا با رویکردی واقع­ گرایانه مسایل مرتبط با حوزه مطالعاتی ارتباطات بین ­المللی را بررسی نماید؛ مسایلی نظیر نظام­ های رسانه ­ای جهان، نحوه ایفای نقش رسانه ­ها در سیاست خارجی، تحولات دیجیتال در خبرگزاری­ های ملی و بین المللی، دیپلماسی و پوشش خبری، فرهنگ ­های روزنامه ­نگاری و نقش فناوری در ارتباطات جهانی.       

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما