امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۶/۱۹- ۱۶:۳۴ - مشاهده: ۱۳۶۴

بحران انرژی جدید؛ اقلیم، اقتصاد و جغرافیای سیاسی

شهزاد برومند جزی

در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر جهان باید به یک چالش سه­ گانه بپردازد: 1-چگونه دستیابی به انرژی پایدار را برای تمام کسانی که به آن نیاز دارند، تضمین کند؟ 2-چطور بدون تخریب جدی آب و هوا این کار را انجام دهد؟ 3-چطور مطمئن باشد که سیاست ­های انرژی منجر به رکود نشده و رونق ایجاد می ­کند؟

           تلاش برای تحلیل این چالش معمولاً منجر به رفتار مستقل آنان و حتی تضادهای چندگانه شده است، همچنین به طور معمول گفته می ­شود که باید میان رشد اقتصادی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی یکی را انتخاب نمود، یا اینکه آزادسازی بازارهای برق و گاز اروپا ممکن است تامین عرضه یا امنیت زیست را به خطر بیاندازد و در این راستا، کتاب بحران انرژی جدید پیشنهادهایی برای گزینه ­های جانشین دارد. این کتاب در رابطه با بحران انرژی جدید ناشی از نفوذ معیارهای تغییرات اقلیمی‌بر اقتصاد انرژی و جغرافیای سیاسی است. تغییرات آب و هوا نشان داده که تعادل کنونی انرژیمحیط­ زیست پایدار نیست، لذا کتاب به چالش­ های ناشی از بحران انرژی جدید پرداخته و هدف مشخص آن تمرکز بر عوامل نااطمینانی است که تنش ­ها را تشدید می ­کند. زمینه ­های بی­ ثباتی اقتصادی و مالی از ابتدای جزئی خواندن بحران به وضوح منجر به افزایش سطح نااطمینانی ­ها و محدودیت ­های بیشتر در سرمایه ­گذاری در سیستم ­های انرژی سازگار با آب و هوا و در نتیجه تشدید بحران انرژی است.

           کتاب در یازده فصل تدوین یافته است. در فصل اول اجزای مختلف بحران انژی جدید شناسایی و به هم متصل می ­شوند و چالش­ های ناشی از بحران انرژی جدید توضیح داده می ­شود. به طوری که دسترسی به منابع انرژی و توسعه آن­ ها باعث تشدید تنش­ های جغرافیایی سیاسی خواهد شد. در فصل­ های بعدی به منظور درک بهتر پویایی جهان یک رویکرد منطقه ­ای در نظر گرفته شده است. هر منطقه از نظر منابع، تاریخچه و حساسیت به تغییرات آب و هوایی، ویژگی­ های خاص خود را دارد. هر منطقه متناسب با سهم خود با فرایند جهانی شدن همگام است، با این حال گاهی در برابر جهانی ­سازی مقاومت هم می­ کند. در فصل دوم به آسیا و به طور خاص سه کشور پیشرو چین، هند و ژاپن پرداخته می ­شود. در فصل سوم روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته اطراف دریای خزر مورد بررسی قرار می ­گیرند. فصل چهارم به کشورهای جنوب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین که درآمد کمتری دارند، اختصاص یافته است که بیشتر آن‌ها با وجود در اختیار داشتن منابع طبیعی عظیم با فقر انرژی و اقتصادی مواجه هستند. فصل پنجم به خاورمیانه و شمال آفریقا می ­پردازد. فصل ششم نشان می ­دهد که سیاست ­های انرژی آمریکا می ­تواند نقطه عطف باشد، این کشور 5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل داده و مسئول حدود 25 درصد از مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه­ ای در جهان است. رویکرد فصل­ های هشتم، نهم و دهم بیشتر موضوعی است. فصل هشتم به رابطه انرژی و امور مالی اختصاص دارد. فصل نهم به طور خاص بر انرژی­های تجدید­پذیر متمرکز است. فصل دهم بر موضوع انرژی هسته­ ای بعد از دوران فوکوشیما تمرکز دارد. فصل یازدهم به نحوه غلبه بر بحران انرژی جدید اختصاص یافته است.

کتاب به سه محور اصلی می ­پردازد:

چگونه می­ توان با ترکیبی از عوامل مختلف و متنوع عدم اطمینان کنار آمد؟

چگونه گرمایش جهانی را مدیریت کنیم؟

اصول اصلی برای ایجاد یک سیاست انرژی سالم چیست؟

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما