امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۹- ۱۶:۰۴ - مشاهده: ۱۱۷۴

محور مقاومت، جمهوری اسلامی ایران و نظم منطقه‌ای

مهدی شاپوری

مولف تلاش می­ کند در این اثر پژوهشی شیوه­ ای را برای حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و راهبرد موثری را برای تقویت محور مقاومت و بازیگران آن ارائه کند. از آنجاکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا قرار دارد و یکی از مهم­ ترین بازیگران این منطقه به شمار می ­آید، لذا طی دهه­ های گذشته ایران تلاش کرده است تا طیفی از بازیگران دولتی و غیردولتی را حول محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و مداخله آمریکا در منطقه سامان دهد که از آن به عنوان محور مقاومت یاد می ­شود. لذا با توجه به اهمیت محور مقاومت، کتاب ضمن پرداختن به گذشته، حال و آینده محور مقاومت، در صدد پاسخ به پرسشی اساسی است مبنی بر اینکه چرا محور مقاومت به رغم ظرفیت ­ها و توانمندی ­هایی که در دو دهه اخیر کسب کرده­ است و ظرفیت­ هایی که داشته، اما نتوانسته است در نظم ­سازی منطقه مشارکت کند و به همراه دیگر محورهای قدرت در منطقه، به شیوه­ ای برای مدیریت و حل و فصل مناقشه­ ها و منازعه ­های منطقه­ ای دست پیدا کند؟

فرضیه­ ای که نگارنده در پاسخ به این سوال مطرح می­ کند عبارت است از اینکه، نخست، محور مقاومت تصوری بسیار آرمان­ گرایانه از نظم منطقه­ ای دارد؛ دوم، به جای توجه به نظم ­سازی رقیب، بیشتر توان خود را صرف جلوگیری از نظم ­سازی در منطقه کرده است و سوم، این محور در تعریف دشمنان و رقبای خود بسیار موسع عمل کرده است، درحالی که نگاهی تنگ­ نظرانه در تعریف متحدان و دوستان خویش داشته ­است. لذا محور برای مشارکت در نظم ­سازی منطقه­ ای به انعطاف ­پذیری بیشتر و رویکردی عمل­ گرایانه ­تر در تعریف دوستان و دشمنان خود و بازتعریف منافع، اهداف و اولویت ­های خویش بر اساس منابع، واقعیت ­ها و امکانات موجود نیاز دارد.

کتاب در 6 فصل موضوع را بررسی می­ کند.

در فصل اول، مبانی نظری مقاومت در نظریه ­های روابط بین ­الملل و در گفتمان ­های مقاومت در غرب آسیا و  همچنین در گفتمان انقلاب اسلامی‌بررسی می ­شود.

در فصل دوم، بازیگران محور مقاومت، ریشه ­ها و روند تکامل محور مقاومت و کارآمدی آن مورد توجه قرار دارد.

در فصل سوم، به موضوع نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل­ گیری و تکامل محور مقاومت و جایگاه و اهمیت محور مقاومت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته می ­شود.

در فصل چهارم، جایگاه محور مقاومت در نظم منطقه­ ای و شیوه بازیگری محور مقاومت بررسی می‌شود. همچنین در این فصل، موانع مشارکت و رهبری محور مقاومت در نظم­ سازی منطقه­ ای مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل پنجم، توانمندی­ ها و ضعف ­های نظامی، قابلیت ­ها و آسیب ­پذیری ­های سیاسی و مشکلات و چالش­ های اقتصادی محور مقاومت بررسی می ­شود.

در فصل ششم، آینده محور مقاومت با توجه به توانمندی ­ها و چالش ­های پیش روی آن در قالب سناریوهای مختلف بررسی و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما