امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۷/۰۹- ۱۴:۴۱ - مشاهده: ۷۵۵

ایران و آمریکا: تحریم ها، جنگ ها و سیاست مهار دوجانبه(2007-1979)

ساسان فیاض منش/ مجید خبیرصوفیان

مولف، استاد اقتصاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فرسون است. او در زمینه اقتصاد سیاسی خاورمیانه تحقیقاتی انجام داده است. نگارنده در صدد اثبات این نظریه است که سیاست آمریکا در قبال ایران پس از انقلاب، سیاست مهار بوده ­است. برخلاف نقل مشهور که این سیاست را از زمان ریگان می­ داند، اما سیاست مهار آمریکا در قبال ایران از زمان کارتر آغاز شده ­است و تنظیم و تدوین این سیاست نیز تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و گروه ­های لابی آن در آمریکا قرار داشته­ است. کتاب مشتمل بر 12فصل است.

فصل اول در واقع مقدمه کتاب است که به تشریح کلی کتاب می ­پردازد. فصل­ های دوم و سوم، خاستگاه سیاست مهاردوجانبه آمریکا در قبال ایران و عراق را بررسی می­ کند: به طوری که سیاست ­سازان آمریکا به ویژه برژنسکی (مشاور امنیت ملی) آرزو داشتند با دوستی با صدام، ایران و عراق را وارد جنگ کنند تا بدین وسیله هم زمینه سرنگونی دولت جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورند و هم اینکه به قول برزینسکی، با حفظ توازن قدرت دو فاکتو بین ایران و عراق از دست­یابی هر دو کشور به قدرت هژمونی منطقه جلوگیری کنند. در بخش دیگری از کتاب، نقش رژیم صهیونیستی در سیاست مهاردوجانبه بررسی می­ شود. در اینجا بررسی می­ شود که در دوره ریاست جمهوری کلینتون، گروه­ های لابی رژیم صهیونیستی به تضمین­ کنندگان سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران تبدیل شدند.

بخش دیگری از کتاب، متمرکز است بر دولت دبلیو بوش(پسر) و نحوه دستیابی آمریکا و رژیم صهیونیستی به هدفشان در این دولت که در دولت­ های قبل به آن دست نیافته بودند، می­ باشد: یعنی وضع تحریم­ های چندجانبه علیه ایران با استفاده از سازمان ملل که این امر دستاورد عظیمی‌برای دشمنان ایران به شمار می­ آمد. بررسی وضع قطعنامه­ های 1737 و 1747 در سال­ های 2006 و 2007 میلادی علیه جمهوری اسلامی ایران و تحمیل فشار عظیم اقتصادی و سیاسی بر کشور از دیگر موضوعات بررسی شده در کتاب می ­باشد که در بخش پایانی به آن پرداخته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما