امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۱۰:۴۶ - مشاهده: ۱۴۹۱

جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی

سهیل کثیری نژاد

به اعتقاد نگارنده، قدمت رشته جغرافیای سیاسی را نمی ­توان به بیش از دو قرن پیش به عقب برد و در این میان، پرداختن به موضوع جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی نیز در متون علمی‌بسیار کمیاب­ تر است؛ زیرا از یک سو، نگاه جامعی در کشور که همه جوانب یک پدیده خاص را در خصوص رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار دهد، کمتر به چشم می­خورد و از سوی دیگر، دشمنی شدید میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی باعث ایجاد شرایطی شده است که بر اساس آن، پژوهشگران را نسبت به آن فضا بی­ اطلاع کرده ­است. همچنین عدم آشنایی پژوهشگران به زبان عبری نیز عامل دیگری در عدم شناخت مسئله رژیم صهیونیستی شده ­است.

          این اثر پژوهشی نتیجه برگزاری چندین دوره آموزشی در قالب کارگاه­ های فشرده چندساعته بوده ­است که از سال 1398 با عنوان جغرافیای سیاسی در مراکزی همچون موسسه طور سینا، موسسه طلوع حق و برخی دیگر از مراکز پژوهشی برای محققان ایرانی و جمعی از فعالان شوراهای اسلامی و محور مقاومت برگزار شده است. نتیجه محتوای این نشست­ های آموزشی در قالب اثر حاضر تدوین شده­ است.

          کتاب دربردارنده مقدمه و 13 فصل است. در مقدمه، نظریه ­های ژئوپلیتیک مثل نظریه‌هارتلند مکیندر، نظریه ریملند اسپایکمن، نظریه برتری قدرت دریایی و همچنین پیشینه حکومت یهودی و اندیشه سیاسی دین یهود و صهیونیسم مورد بررسی قرار می ­گیرد. در ادامه و طی فصول کتاب مباحثی همچون: ژئوپلیتیک منطقه ای و مرزی رژیم صهیونیستی؛ شکل سرزمینی رژیم صهیونیستی؛ مناطق جغرافیایی و تقسیمات کشوری رژیم صهیونیستی؛ ژئوپلیتیک انتخابات در رژیم صهیونیستی؛ ژئوپلیتیک آب، انرژی، اقلیت­ ها، فرهنگ، دانش، فضای مجازی و گردشگری رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار می­ گیرد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما