امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۱۲:۲۸ - مشاهده: ۶۳۴

تندباد حوادث: گزارش یک ماموریت در مواجهه با بحران برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

علی اکبر صاحی

این اثر در برگیرنده مجموعه خاطرات آقای دکتر علی اکبر صالحی در دوران ماموریتش در نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین ­المللی انرژی اتمی در وین می­ باشد. به اعتقاد نگارنده، ارتقای سطح دانش عموم آحاد جامعه و حفظ خاطره جمعی نسل حاضر در کشاکش دوران و تندباد حوادثی که از سر گذرانده­ اند، بن­ مایه اندیشه جمع ­آوری این گزارش بوده ­است و کتاب بر آن است که فصل دیگری از مهم ترین پرونده­ های مذاکراتی بلند و جامع در تاریخ روابط خارجی ایران را به تصویر بکشاند. به عقیده مولف، مهم­ ترین رویکرد برای مستندسازی همانا مدون ­سازی یک فصل از شرایط و فضای تاریخی دورانی است که با طرح پرونده ایران نزد مرجع ناظر بین­ المللی- آژانس- روی داد که برای نخستین بار، یک هم ­آوایی جمعی میان قدرت­ های بزرگ و مجامع تخصصی و فنی جهان علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و در نظر بود تا در قالب خبرپردازی منافقانه نزد رسانه­ های غربی، تصویری نامطمئن و ابهام­ آمیز از فعالیت­ های علمی و فنی دانشمندان ایرانی ایجاد کرده و ایران را از حقوق خود محروم کنند. 

به نظر نویسنده، یکی دیگر از جنبه ­های تالیف این اثر، آگاه­ سازی نخبگان اجتماعی از اهمیت به کار بستن تمام ظرفیت ­های متنوع درعرصه بین­ المللی برای صیانت از منافع ملی کشور و دستیابی به امکانات و فرصت­ های موجود است تا با بهره­ مندی از این امکانات بتوان سطح توان علمی آموزشی نسل جوان کشور را افزایش داده و دروازه­ های رشد و توسعه متوازن را در همه شاخه­ های علوم و فنون بر روی فرزندان این کشور گشود. همچنین از دلایل دیگر برای پرداختن به جمع ­آوری این خاطرات، پرتوافکنی بر ضرورت کار میان­ بخشی در عرصه بین­ المللی نزد ارکان اجرایی کشور، تبادل سریع اطلاعات، استفاده مناسب از فرصت­ ها و یا مواجهه به­ هنگام با تهدیدهای متصور بوده­ است.

در این کتاب، نویسنده بحث خود را از آغاز ماموریتش در وین در سال 1377 شمسی به عنوان نماینده جدید ایران در آژانس شروع می­ کند و در ادامه و طی فصول بعدی موضوعات زیر را مورد توجه قرار می­ دهد:

آغاز پرونده ­سازی علیه برنامه صلح ­آمیز هسته ­ای جمهوری اسلامی ایران؛

تلاش برای ایجاد جنبش غیرمتعهدهای شاخه وین و دلایل اهمیت ایجاد آن جنبش؛

موضوع شورای حکام در ماه ژوئن 2003 و قرارگیری برنامه صلح­ آمیز هسته ­ای جمهوری اسلامی ایران در دستورکار این شورا؛

موضوع شورای حکام در سپتامبر و نوامبر 2003 میلادی و شورای حکام مارس 2004 میلادی؛

ارزیابی مواضع آمریکایی­ ها در برخورد با برنامه صلح ­آمیز هسته ­ای جمهوری اسلامی ایران و تلاش آنها برای انصراف اروپایی­ ها از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما