امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۷/۰۷/۱۱- ۱۱:۲۴ - مشاهده: ۲۴۳۶

رونمایی از کتاب در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه

به منظور اجرای مراسم رونمایی از کتاب "فهرست نسخه های خطی فارسی کتابخانۀ علوم مجارستان"، کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه میزبان هیات علمی چهار نفره از کتابخانه و مرکز اطلاعات آکادمی علوم مجارستان بود. در حاشیۀ این مراسم نمایشگاه تصاویر نسخ خطی و اسناد روابط دو کشور نیز برپا گردید. این مراسم با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به دنبال پروژه مشترک کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه و کتابخانه و مرکز اطلاعات آکادمی علوم مجارستان در زمینه فهرست نویسی نسخ خطی فارسی مجموعه مطالعات شرقی کتابخانه آکادمی علوم مجارستان که طی تفاهم نامه رسمی میان دو مرکز از سال 1394 آغاز شد و منجر به انتشار کتاب "فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه آکادمی علوم مجارستان" توسط انتشارات بین المللی و معتبر بریل گردید، هیات علمی چهار نفره متشکل از جناب آقای پرفسور ایشتوان مونوک، مدیر کل کتابخانه و مرکز اطلاعات آکادمی علوم مجارستان، خانم دورا کالیدی معاون مدیر کل کتابخانه،  خانم دکتر اگنش کلچنی، رییس مجموعه شرقی کتابخانه آکادمی و آقای دکتر پری، ایرانشناس و  رئیس دپارتمان مطالعات ترکی دانشگاه اتووش لوراند مجارستان از تاریخ 9 لغایت 11 مهرماه 1397 میهمان مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بودند.

به همین مناسبت برنامه‌های مشترک و گوناگونی جهت این هیات مجاری با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج. ا. ایران، موسسه پژوهشی میراث مکتوب، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ،سفارت کشور مجارستان و فرهنگستان علوم تدارک دیده شد که طی این برنامه‌ها ملاقات های متعددی با روسای این مراکز صورت گرفت که منجر به انعقاد تفاهم نامه فرهنگی با کتابخانه ملی و همچنین موسسه میراث مکتوب گردید و قرار شد در آینده نزدیک تعدادی از این نسخ منحصر به فرد در ایران منتشر و در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.

همچنین روز چهارشنبه 11 مهر 1397 مراسم رونمایی از کتاب و همچنین نمایشگاه اسناد تاریخی و تصاویر نسخ خطی فارسی در ساختمان البرز مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید.  در این مراسم در ابتدا جناب آقای حاجی حسینی، معاون اجرایی و اسناد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، به طور مختصر درباره اهداف و ظرفیت های پیش روی روابط فرهنگی دو کشور بر پایه اسناد و نسخ فارسی که بخشی از میراث فرهنگی ایران است توضیحاتی را ارائه نمودند و از این پروژه فرهنگی به عنوان الگویی برای همکاری مشترک با سایر کشورها یاد کردند. ایشان از این نسخه‌ها به عنوان ابزاری برای درک و فهم متقابل دو کشور ایران و مجارستان از یکدیگر یاد کردند و بیان کردند که این قبیل فعالیت ها می‌تواند زمینه ای برای ارتقاء روابط دو کشور در سطوح دیگر باشد.

سپس سفیر کشور مجارستان نیز طی سخنان خود بیان داشتند که اجرا شدن این قبیل پروژه‌های فرهنگی می‌تواند بدون در نظر گرفتن شرایط و فضای سیاسی حاکم بر جوامع بین المللی گام مثبتی در جهت ارتقاء روابط دو کشور باشد. ایشان همچنین از دست اندرکاران و مولفین کتاب قدردانی نمودند. در ادامه پرفسور مونوک به وظایف کتابخانه و مرکز اطلاعات آکادمی علوم مجارستان در حفظ میراث علمی و فرهنگی پرداختند. ایشان همچنین بیان کردند که این سمینار برای ایشان تنها یک رویداد فرهنگی نبوده بلکه یک رویداد دیپلماتیک نیز بود و مجموعه ای از نسخ خطی ما در خانه خودش یعنی ایران رونمایی شد. ایشان در ادامه گفتند که تنها با فعالیت انفرادی نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم لازم است فعالیت های مشترک دست به دست هم داده تا کار جدیدی ایجاد شود. همچنین نیاز به دیدار های گسترده تری است تا جغرافیای هم را درک نماییم، همانطور که من با سفر به ایران تاریخ این سرزمین را درک کردم و با آنچه خوانده ام تفاوت داشت.

در نهایت خانم دکتر کلچنی نیز پیش از افتتاح نمایشگاه به معرفی مختصر آکادمی علوم و فرایند پروژه مشترک اشاراتی مختصر داشتند. در پنل تخصصی دوم پس از رونمایی کتاب و نمایشگاه اسناد تاریخی روابط ایران و مجارستان، سخنرانان ایرانی و مجاری ضمن معرفی مجموعه نسخ خطی فارسی آکادمی علوم مجارستان به بررسی نمونه‌های منحصر به فرد در میان این نسخ خطی فارسی و تلاش های ایران شناسان مجارستانی در جمع آوری این نسخه‌های فارسی پرداختند. همچنین نمونه‌هایی از این نسخ خطی فارسی با موضوعات تاریخی با نمونه‌های موجود در کتابخانه‌های ایران مقایسه شد و در ادامه نیز به پیشینه روابط تاریخی و فرهنگی ایران و مجارستان بر پایه اسناد پرداخته و در پایان جلسه نیز به سوالات برخی از پژوهشگران در این زمینه پاسخ داده شد.

نمایش تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما