امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۱۰:۳۸ - مشاهده: ۱۶۳۴

روابط ایران و ایتالیا در عصر قاجار

کاظم شریف کاظمی، عاطفه حرآبادی فراهانی، جعفر مرادحاصلی، حمید بیات

به اعتقاد گردآورندگان این اثر، ایران و ایتالیا از جمله کشورهای دارای ریشه­ های تاریخی بسیار طولانی می ­باشند که از سپیده دم تاریخ در عرصه تاریخ بشریت به ایفای نقش­ های خطیری پرداخته ­اند. هر دو کشور در جهان باستان موفق به تشکیل امپراتوری­ های بسیار نیرومند شدند و از این جهت، ایران و ایتالیا همواره مظهر قدرت شرق و غرب بوده ­اند و از همان ابتدا روابط گوناگون و گسترده ­ای میان آنها جریان داشته­ است. از یک سو، ایران در جهان باستان امپراتوری­ های عظیم هخامنشی، اشکانی و ساسانی را تشکیل داده ­است و از سوی دیگر، ایتالیا نیز که بنیانگذار امپراتوری نیرومند روم بود، یکی از طولانی ­ترین امپراتوری­ های تاریخ بشریت محسوب می­ شود که نزدیک به 1500 سال در بخش­ هایی از خاک اروپا و قسمت ­هایی از آسیای غربی حکومت داشت و از این رو، امپراتوری­ های ایران با امپراتوری روم باستان روابط گسترده­ ای در زمینه­ های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشته و به رغم نبردهای گاه طولانی این حکومت­ ها با یکدیگر و پیروزی ­ها و شکست ­های گوناگون، اما روابط فرهنگی و اقتصادی بین آنها از ریشه ­های نیرومند تری برخوردار بوده ­است.

بر این اساس، نگارندگان این اثر، با توجه به روابط دیرینه تاریخی میان دو کشور و همچنین با عنایت به نبود پژوهشی منسجم در خصوص روابط ایران و ایتالیا در عصر قاجار، درصدد برآمدند تا کتاب روابط ایران و ایتالیا در عصر قاجار را با بهره­ گیری از اسناد آرشیوی وزارت امور خارجه تدوین نمایند. کتاب شامل دیباچه، سه فصل، نتیجه­ گیری و فهرست اسناد است.  

در مقدمه و پیشینه تحقیق، پژوهش­ های موجود در باب روابط ایران و ایتالیا در دوره­ های مختلف ارزیابی می ­شود و همچنین پیشینه روابط ایران و ایتالیا از عصر باستان تا تشکیل حکومت قاجار در اوایل قرن 19 میلادی بررسی می ­شود.

در فصل اول به چگونگی و زمان شروع روابط سیاسی بین ایران و ایتالیا از ابتدای تشکیل حکومت قاجار پرداخته می­ شود و این روابط در دو دوره مجزای پیش و پس از وحدت ایتالیا در سال 1861 میلادی مورد مطالعه قرار می­ گیرد.

در فصل دوم به ابعاد گوناگون روابط تجاری و اقتصادی دو کشور توجه می­ شود و توافق­ نامه­ های تجاری و بازرگانی بین دو کشور و حجم مبادلات میان دو کشور و مهم ­ترین اقلام صادراتی و وارداتی مورد شناسایی قرار می­ گیرد.

در فصل سوم ابعاد گوناگون روابط فرهنگی میان ایران و ایتالیا بررسی می ­شود.

همچنین همزمان با یکصدوشصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ایتالیا، ترجمه ایتالیایی این اثر در کنار متن فارسی آن منتشر شده و در قالب 65 صفحه پایانی کتاب به مخاطب ارائه شده است. در ضمن 75 صفحه از کتاب به تصاویر اسناد مرتبط با روابط میان دو کشور اختصاص دارد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما